(c) Maria Boicova, 2006
Kad runa ir par preču zīmēm, tad prātā visbiežāk nāk vārdiskās preču zīmes, kad preču zīme satur vienīgi vārdu vai vārdu salikumu, vai kombinēti vārdiski-grafiskās preču zīmes, kad preču zīmes īpašnieks, piemēram, reģistrē savas firmas logotipu – kādu attēlu un nosaukumu. Pazīstamās arī ir tikai grafiskās preču zīmes, jeb figurālas vai figuratīvas zīmes, kad kā preču zīme tiek reģistrēts vienīgi attēls, kam arī būtu jāidentificē preču zīmes īpašnieks. Tomēr vērts pieminēt arī to, ka preču zīmes medz būt ne tikai jau iepriekš izskatītas vārdiskās vai grafiskas, bet arī telpiskas, kad tiek reģistrēts kādas preces telpisks apjoms, preces vai tās iesaiņojuma forma, un arī mazāk plašai publikai pazīstamās tā saucamās īpašu veidu jeb speciālas preču zīmes, kā piemēram, skaņas un gaismas signāli un tāmlidzīgas. Pie jau uzskaitītiem preču zīmju veidiem pieskaitami arī krāsas toņi un krāsu salikumi. Pēc likuma viedokļa šie preču zīmju veidi ir pieskaitami pie grafiskām preču zīmēm, taču ņemot vērā to specifiskumu, pēc autores personīga viedokļa, krāsas toņi un krāsu salikumi pēc būtības labāk iederētos speciālo preču zīmju grupā. Šī raksta ietvaros pieskaršos tieši šim preču zīmju veidam, proti, t.s. krāsu preču zīmēm un to reģistrācijai.
Kāpēc vajadzētu reģistrēt krāsu preču zīmi?
Uzreiz būtu jāatzīmē, ka parasti krāsu preču zīmi reģistrē, kad tās pieteicējam jau ir reģistrēta kāda preču zīmju līnija, tomēr krāsu preču zīmes reģistrācija tāpat var kalpot par labu sākumu turpmākai Jūsu kompānijas veiksmīgai attīstībai.
Ja Jūsu kompānija saistībā ar savu produkciju vai pakalpojumiem pielieto virkni preču zīmju, kas izpildītas vienādā krāsu salikumā, būtu loģiski reģistrēt arī pašu šo krāsu salikumu kā preču zīmi.
Piemēram:
1) Vācu uzņēmums „DeuTsche Telekom” ir pazīstams ar noteiktā krāsu salikuma izmantošanu tās firmas stila pamatā. Šīs kompānijas vārdā tika reģistrēta vesela virkne preču zīmju ar krāsu salikumu „magenta-pelēks”.
2) Krievijas uzņēmums, akciju sabiedrība „Vimpelkom”, kas darbojās Krievijas Federācijā un Kazahstānā ar brendu „BEELINE” arī ir pazīstamās krāsu salikumu preču zīmes īpašnieks. Šai preču zīmei piemīt raksturīgs dzeltenas un melnas krāsas salikums. Nepārprotami, kad patērētāji reklāmā redz cilvēku ar, piemēram, dzelten-melnu strīpainu šalli, uzreiz rodas asociācija ar šo lielāko Krievijas mobilo sakaru piedāvātāju.
Vidusmēra patērētājs noteikti piesaistīs uzmanību tam, ka viss saistītais ar noteikto uzņēmumu ir izpildīts noteiktajā stilā, tajā skaitā arī noteiktajās krāsās un neapšaubāmi labāk atpazīs šādu zīmi.
Tādā veidā, ja virkne preču zīmju ir izpildītas vienā krāsu salikumā, zīmes ir patērētājiem pazīstamās, patērētāju prātā saistītas ar noteikto uzņēmumu, loģiski būtu reģistrēt kā preču zīmi arī šo noteikto krāsu salikumu, kā uzņēmuma identificējošo atribūtu. Tāpat arī gadījumā, ja citas preču zīmes reģistrētas vēl nav, bet kompānijai ir izstrādāta reklāmas koncepcija, tajā skaitā ir izvēlēts noteiktais krāsu salikums, būtu prātīgi „spert pirmo soli ceļā uz veiksmi”, reģistrējot savu izvēlēto krāsu salikumu kā preču zīmi.
Tādējādi, attiecībā uz jautājumu kāpēc ir jāreģistrē uzņēmuma lietotais krāsu salikums vai krāsas tonis kā preču zīmi īsumā var atbildēt sekojoši:
1) šī krāsas preču zīme patērētāju prātā tiks cieši saistīts ar Jūsu uzņēmuma piedāvātu produkciju (pakalpojumiem)
2) krāsas un krāsu salikumi nepārprotami ir labi iegaumējami
3) Jūs varēsiet balstīt savu reklāmas stratēģiju uz tieši šādas krāsas vai krāsu salikumu izmantošanas
4) Jūs varēsiet veiksmīgi promotēt savu uzņēmumu, izmantojot Jūsu reģistrētu krāsas toņi vai krāsu salikumu uz reklāmas produkcijas.
Kādas krāsu preču zīmes pastāv un kā tās reģistrēt?
Krāsu preču zīmes, kā tas jau ir minēts iedalās:
1) krāsu salikumu preču zīmes.
2) krāsu toņu preču zīmes
Abiem augstākminētajiem krāsu preču zīmju veidiem, piesakot tos reģistrācijai kā preču zīmes, tiek piemēroti sekojoši vērtēšanas kritēriji, kuriem šādai preču zīmei ir jāatbilst, proti:
1) atšķirtspējas kritērijs, kas tiek piemērots attiecībā uz visām reģistrācijai pieteiktajām preču zīmju veidiem,
kā arī īpaši kritēriji, kuri tiek piemēroti attiecībā uz krāsu preču zīmēm, proti:
2) oriģinalitātes kritērijs un
3) atpazīstamības kritērijs
Piesakot reģistrācijai kā preču zīmi krāsas toni, jārēķinās ar to, ka tam nedrīkst būt vienai no spektra septiņām pamatkrāsām, proti varavīksnes krāsām. Tomēr tas, ka krāsa nav viena no pamatkrāsām tāpat arī nenozīmē, ka tā obligāti ir uzskatama par oriģinālu krāsu. Ņemot vērā krāsu preču zīmju specifiskumu, oriģinalitātes kritērijs tiek vērtēts ļoti rūpīgi.
No tīri praktiskā viedokļa reģistrēt krāsu salikumu kā preču zīmi ir vieglāk tajā ziņā, ka krāsu salikumam ir vieglāk pierādama oriģinalitāte. Tomēr jāatzīmē, ka pat gadījumā, ja oriģinalitāti kā tādu pierādīt nav iespējams, var likt uzsvaru uz ciešas saites esamību patērētāju prātā starp noteikto krāsas toņi un šādas preču zīmes pieteicēja piedāvātām precēm (vai pakalpojumiem). Citiem vārdiem, ja reģistrācijai pieteiktam krāsas tonim ir t.s. „secondary meaning” (otrā nozīme), patērētāji uztver šo krāsu ne tikai kā noteikto krāsu, bet arī asociē to ar kādu noteikto produkciju. Citējot ASV Augstākās tiesas (U.S. Supreme Court) lēmumu lietā Qualitex Co. V. Jacobson Products Co.: „dažkārt krāsa ir atbilstoša parasto preču zīmju (reģistrācijas) nosacījumiem. Kad tā ir, nekas nevar būt par šķērsli krāsai vienai pašai būt par preču zīmi.”
Preču zīmes pamatfunkcija, cik zināms, ir atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem, tādējādi, ja krāsas preču zīme veiksmīgi pilda šo funkciju, tā var tikt reģistrēta kā preču zīme un „nekas nevar būt par šķērsli” tādai reģistrācijai.
Iespējamās problēmas un to risinājums
Visbiežāk krāsu preču zīmes pieteicējs, piesakot reģistrācijai vēlamo preču zīmi, saskārās ar atteikumu no LR Patentu valdes. Kā to visbiežāk pamato LR Patentu valdes eksperti „krāsa ir uzskatamā par nedistinktīvu apzīmējumu attiecībā uz pieteiktajām precēm un pakalpojumiem”. Citu starpā tā tika atteikts reģistrēt dzelteno krāsas toni, tirkīzzilas krāsas toni, vieoletas krāsas toni, magenta krāsas toni. Augstākminētajos gadījumos preču zīmju reģistrācija tika atteikta uz tāda pamata, ka pieteiktais krāsas tonis nevar atšķirt noteiktā ražotāja preces. Respektīvi tika uzsvērts atšķirtspējas trūkums.
Tomēr, nav iemesla izmisumam, jo gandrīz vienmēr pastāv veids, kā var panākt iecerēto, vienkārši tas ir jāuztic kādam, kas ir kompetents Jūsu interesējošajā jautājumā.
Piemēram, augstākminētais magenta krāsas tonis pēc atteikuma to reģistrēt Latvijas Republikā pēc nacionālās procedūras tika reģistrēts kā Kopienas preču zīme, un Kopienas preču zīme pēc tās reģistrācijas automātiski ir spēkā visā Eiropas Savienībā, tātad arī Latvijā. Respektīvi, šinī gadījumā, ņemot vērā pieteicēja vēlmes, tika izanalizētas iespējas un atrasts pieteicējam labvēlīgais variants.
Secinājumā jāuzsver Karela Čapeka kādreiz teiktais – „Pastāv vairāki veidi kā ierīkot dārzu: vislabākais ir uzticēt to dārzniekam”. Tādējādi, ja uzņēmumam ir augsti mērķi, lielie plāni, jau izstrādāta reklāmas koncepcija ar noteikto krāsu izvēli un vēlme reģistrēt krāsas preču zīmi, lai sasniegtu labāku, ātrāku un izdevīgāku rezultātu, preču zīmes, un it īpaši tik komplicētas preču zīmes kā krāsu preču zīmes, reģistrāciju prātīgāk ir uzticēt juristam, kas ir kompetents šajos jautājumos.
Kad runa ir par preču zīmēm, tad prātā visbiežāk nāk vārdiskās preču zīmes, kad preču zīme satur vienīgi vārdu vai vārdu salikumu, vai kombinēti vārdiski-grafiskās preču zīmes, kad preču zīmes īpašnieks, piemēram, reģistrē savas firmas logotipu – kādu attēlu un nosaukumu. Pazīstamās arī ir tikai grafiskās preču zīmes, jeb figurālas vai figuratīvas zīmes, kad kā preču zīme tiek reģistrēts vienīgi attēls, kam arī būtu jāidentificē preču zīmes īpašnieks. Tomēr vērts pieminēt arī to, ka preču zīmes medz būt ne tikai jau iepriekš izskatītas vārdiskās vai grafiskas, bet arī telpiskas, kad tiek reģistrēts kādas preces telpisks apjoms, preces vai tās iesaiņojuma forma, un arī mazāk plašai publikai pazīstamās tā saucamās īpašu veidu jeb speciālas preču zīmes, kā piemēram, skaņas un gaismas signāli un tāmlidzīgas. Pie jau uzskaitītiem preču zīmju veidiem pieskaitami arī krāsas toņi un krāsu salikumi. Pēc likuma viedokļa šie preču zīmju veidi ir pieskaitami pie grafiskām preču zīmēm, taču ņemot vērā to specifiskumu, pēc autores personīga viedokļa, krāsas toņi un krāsu salikumi pēc būtības labāk iederētos speciālo preču zīmju grupā. Šī raksta ietvaros pieskaršos tieši šim preču zīmju veidam, proti, t.s. krāsu preču zīmēm un to reģistrācijai.
Kāpēc vajadzētu reģistrēt krāsu preču zīmi?
Uzreiz būtu jāatzīmē, ka parasti krāsu preču zīmi reģistrē, kad tās pieteicējam jau ir reģistrēta kāda preču zīmju līnija, tomēr krāsu preču zīmes reģistrācija tāpat var kalpot par labu sākumu turpmākai Jūsu kompānijas veiksmīgai attīstībai.
Ja Jūsu kompānija saistībā ar savu produkciju vai pakalpojumiem pielieto virkni preču zīmju, kas izpildītas vienādā krāsu salikumā, būtu loģiski reģistrēt arī pašu šo krāsu salikumu kā preču zīmi.
Piemēram:
1) Vācu uzņēmums „DeuTsche Telekom” ir pazīstams ar noteiktā krāsu salikuma izmantošanu tās firmas stila pamatā. Šīs kompānijas vārdā tika reģistrēta vesela virkne preču zīmju ar krāsu salikumu „magenta-pelēks”.
2) Krievijas uzņēmums, akciju sabiedrība „Vimpelkom”, kas darbojās Krievijas Federācijā un Kazahstānā ar brendu „BEELINE” arī ir pazīstamās krāsu salikumu preču zīmes īpašnieks. Šai preču zīmei piemīt raksturīgs dzeltenas un melnas krāsas salikums. Nepārprotami, kad patērētāji reklāmā redz cilvēku ar, piemēram, dzelten-melnu strīpainu šalli, uzreiz rodas asociācija ar šo lielāko Krievijas mobilo sakaru piedāvātāju.
Vidusmēra patērētājs noteikti piesaistīs uzmanību tam, ka viss saistītais ar noteikto uzņēmumu ir izpildīts noteiktajā stilā, tajā skaitā arī noteiktajās krāsās un neapšaubāmi labāk atpazīs šādu zīmi.
Tādā veidā, ja virkne preču zīmju ir izpildītas vienā krāsu salikumā, zīmes ir patērētājiem pazīstamās, patērētāju prātā saistītas ar noteikto uzņēmumu, loģiski būtu reģistrēt kā preču zīmi arī šo noteikto krāsu salikumu, kā uzņēmuma identificējošo atribūtu. Tāpat arī gadījumā, ja citas preču zīmes reģistrētas vēl nav, bet kompānijai ir izstrādāta reklāmas koncepcija, tajā skaitā ir izvēlēts noteiktais krāsu salikums, būtu prātīgi „spert pirmo soli ceļā uz veiksmi”, reģistrējot savu izvēlēto krāsu salikumu kā preču zīmi.
Tādējādi, attiecībā uz jautājumu kāpēc ir jāreģistrē uzņēmuma lietotais krāsu salikums vai krāsas tonis kā preču zīmi īsumā var atbildēt sekojoši:
1) šī krāsas preču zīme patērētāju prātā tiks cieši saistīts ar Jūsu uzņēmuma piedāvātu produkciju (pakalpojumiem)
2) krāsas un krāsu salikumi nepārprotami ir labi iegaumējami
3) Jūs varēsiet balstīt savu reklāmas stratēģiju uz tieši šādas krāsas vai krāsu salikumu izmantošanas
4) Jūs varēsiet veiksmīgi promotēt savu uzņēmumu, izmantojot Jūsu reģistrētu krāsas toņi vai krāsu salikumu uz reklāmas produkcijas.
Kādas krāsu preču zīmes pastāv un kā tās reģistrēt?
Krāsu preču zīmes, kā tas jau ir minēts iedalās:
1) krāsu salikumu preču zīmes.
2) krāsu toņu preču zīmes
Abiem augstākminētajiem krāsu preču zīmju veidiem, piesakot tos reģistrācijai kā preču zīmes, tiek piemēroti sekojoši vērtēšanas kritēriji, kuriem šādai preču zīmei ir jāatbilst, proti:
1) atšķirtspējas kritērijs, kas tiek piemērots attiecībā uz visām reģistrācijai pieteiktajām preču zīmju veidiem,
kā arī īpaši kritēriji, kuri tiek piemēroti attiecībā uz krāsu preču zīmēm, proti:
2) oriģinalitātes kritērijs un
3) atpazīstamības kritērijs
Piesakot reģistrācijai kā preču zīmi krāsas toni, jārēķinās ar to, ka tam nedrīkst būt vienai no spektra septiņām pamatkrāsām, proti varavīksnes krāsām. Tomēr tas, ka krāsa nav viena no pamatkrāsām tāpat arī nenozīmē, ka tā obligāti ir uzskatama par oriģinālu krāsu. Ņemot vērā krāsu preču zīmju specifiskumu, oriģinalitātes kritērijs tiek vērtēts ļoti rūpīgi.
No tīri praktiskā viedokļa reģistrēt krāsu salikumu kā preču zīmi ir vieglāk tajā ziņā, ka krāsu salikumam ir vieglāk pierādama oriģinalitāte. Tomēr jāatzīmē, ka pat gadījumā, ja oriģinalitāti kā tādu pierādīt nav iespējams, var likt uzsvaru uz ciešas saites esamību patērētāju prātā starp noteikto krāsas toņi un šādas preču zīmes pieteicēja piedāvātām precēm (vai pakalpojumiem). Citiem vārdiem, ja reģistrācijai pieteiktam krāsas tonim ir t.s. „secondary meaning” (otrā nozīme), patērētāji uztver šo krāsu ne tikai kā noteikto krāsu, bet arī asociē to ar kādu noteikto produkciju. Citējot ASV Augstākās tiesas (U.S. Supreme Court) lēmumu lietā Qualitex Co. V. Jacobson Products Co.: „dažkārt krāsa ir atbilstoša parasto preču zīmju (reģistrācijas) nosacījumiem. Kad tā ir, nekas nevar būt par šķērsli krāsai vienai pašai būt par preču zīmi.”
Preču zīmes pamatfunkcija, cik zināms, ir atšķirt viena uzņēmuma preces vai pakalpojumus no citu uzņēmumu precēm vai pakalpojumiem, tādējādi, ja krāsas preču zīme veiksmīgi pilda šo funkciju, tā var tikt reģistrēta kā preču zīme un „nekas nevar būt par šķērsli” tādai reģistrācijai.
Iespējamās problēmas un to risinājums
Visbiežāk krāsu preču zīmes pieteicējs, piesakot reģistrācijai vēlamo preču zīmi, saskārās ar atteikumu no LR Patentu valdes. Kā to visbiežāk pamato LR Patentu valdes eksperti „krāsa ir uzskatamā par nedistinktīvu apzīmējumu attiecībā uz pieteiktajām precēm un pakalpojumiem”. Citu starpā tā tika atteikts reģistrēt dzelteno krāsas toni, tirkīzzilas krāsas toni, vieoletas krāsas toni, magenta krāsas toni. Augstākminētajos gadījumos preču zīmju reģistrācija tika atteikta uz tāda pamata, ka pieteiktais krāsas tonis nevar atšķirt noteiktā ražotāja preces. Respektīvi tika uzsvērts atšķirtspējas trūkums.
Tomēr, nav iemesla izmisumam, jo gandrīz vienmēr pastāv veids, kā var panākt iecerēto, vienkārši tas ir jāuztic kādam, kas ir kompetents Jūsu interesējošajā jautājumā.
Piemēram, augstākminētais magenta krāsas tonis pēc atteikuma to reģistrēt Latvijas Republikā pēc nacionālās procedūras tika reģistrēts kā Kopienas preču zīme, un Kopienas preču zīme pēc tās reģistrācijas automātiski ir spēkā visā Eiropas Savienībā, tātad arī Latvijā. Respektīvi, šinī gadījumā, ņemot vērā pieteicēja vēlmes, tika izanalizētas iespējas un atrasts pieteicējam labvēlīgais variants.
Secinājumā jāuzsver Karela Čapeka kādreiz teiktais – „Pastāv vairāki veidi kā ierīkot dārzu: vislabākais ir uzticēt to dārzniekam”. Tādējādi, ja uzņēmumam ir augsti mērķi, lielie plāni, jau izstrādāta reklāmas koncepcija ar noteikto krāsu izvēli un vēlme reģistrēt krāsas preču zīmi, lai sasniegtu labāku, ātrāku un izdevīgāku rezultātu, preču zīmes, un it īpaši tik komplicētas preču zīmes kā krāsu preču zīmes, reģistrāciju prātīgāk ir uzticēt juristam, kas ir kompetents šajos jautājumos.
Комментариев нет:
Отправить комментарий