Par preču zīmes reģistrācijas nepieciešamību mūsdienu komersantiem jau vairākkārt ir plaši stāstīts. Pat neuzskaitot visus ieguvumus no Jūsu preču zīmes reģistrācijas, jāatzīmē, ka šādas rīcības nepieciešamība vienkārši ir viena no mūsdienu tirgus prasībām, kura noteikti ir ņemama vērā.
Tomēr attiecībā uz preču zīmes reģistrāciju daudzi maldīgi uzskata, ka reģistrējot preču zīmi, uzreiz tiek iegūtas tiesības aizliegt visiem pārējiem lietot šo preču zīmi, neatkarīgi no tā, attiecībā uz kādām precēm un/vai pakalpojumiem šī zīme ir reģistrēta. Šinī sakarā pirmām kārtām ir īpaši jāuzsver, ka preču zīme vienmēr tiek reģistrēta attiecībā uz noteiktām precēm un/vai noteiktiem pakalpojumiem. Respektīvi katrai reģistrētai preču zīmei ir noteikts preču un/vai pakalpojumu saraksts.
Kas tas ir un kā to sastādīt?
Preču zīmes preču un/vai pakalpojumu saraksts ir to preču un/vai pakalpojumu uzskaitījums, ko piedāvā vai plāno piedāvāt komersants. Tomēr tas nav vienkāršais pozīciju uzskaitījums, bet noteiktā veidā sistematizētais saraksts.
Preces un pakalpojumus preču zīmes reģistrācijas pieteikuma sarakstā grupē par klasēm atbilstoši Nīcas preču un pakalpojumu starptautiskai klasifikācijai. Preču zīme var būt reģistrēta attiecībā uz vienu vai vairākām precēm un/vai pakalpojumiem, kas var savukārt, tikt grupētas vienā vai vairākās preču un/vai pakalpojumu klasēs (turpmāk – preču klases). Pieteikto klašu skats ir ierobežots vienīgi ar klašu skaitu pašā Nīcas klasifikācijā (kas uz doto brīdī ir spēkā tās 8.redākcijā, kura ietver 43 klases).
Saskaņā ar Nīcas klasifikāciju attiecīgajās klasēs var klasificēt būtībā visas preces un pakalpojumus, ko ir pašlaik iespējams piedāvāt patērētājiem.
Kāpēc tas ir vajadzīgs?
Preču zīmes preču un/vai pakalpojumu saraksta sastādīšana ir likumā ietverta obligāta prasība, jo, kā tas jau ir minēts iepriekš, preču zīme vienmēr tiek reģistrēta attiecībā uz noteiktām precēm un/vai noteiktiem pakalpojumiem, nevis citādi.
Nepārprotami, pareizi un precīzi sastādīta preču un/vai pakalpojumu saraksta jēga vislabāk izpaužas konfliktu gadījumos, kad no preču saraksta dažkārt ir atkarīgs vai vēlākās līdzīgas preču zīmes reģistrācija ir atzīstama par spēkā neesošu vai ne.
Bieži tiek jautāts vai gadījumos, kad preces, attiecībā uz kurām zīme tiek lietota, ir pilnīgi atšķirīgas, bet pašas zīmes ir identiskās, vai tas var izraisīt konfliktu? Atbildot uz šo jautājumu jāatzīmē, ka ja komersantam „A” viņa preču zīme ir reģistrēta attiecībā uz apaviem, bet komersants „B” lieto līdzīgu zīmi attiecībā uz ķīmiskiem mēslojumiem, pieņemot, ka komersanta „A” zīme nav atzīta par tā saucamo plaši pazīstamo preču zīmi, aizliegt šādu lietošanu nav iespējams.
Par plašo pazīstamību ieminējos tādā sakarā, ka plaši pazīstamai zīmei tiek piešķirts cits aizsardzības apjoms, kas nepārprotami ir daudz plašāks nekā parastai preču zīmei. Plaši pazīstamās preču zīmes īpašnieka tiesības tiek uzsvērtas gan LR likumā „Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm”, gan arī Parīzes konvencijā par rūpnieciskā īpašuma aizsardzību. Šīs temats nepārprotami ir atsevišķa raksta vērts, tomēr var atzīmēt vienu no galvenajiem plaši pazīstamās preču zīmes īpašnieka ieguvumiem. Tas ir tas, ka plaši pazīstamās preču zīmes īpašnieks ir tiesīgs aizliegt identiskās vai līdzīgas zīmes lietošanu attiecībā uz jebkurām, pat pilnībā atšķirīgām precēm un/vai pakalpojumiem.
Atgriežoties pie preču saraksta, jāuzsver, ka pieteikuma datums preču zīmes reģistrācijas pieteikumam tiek piešķirts tikai tad, kad Patentu valdē ir iesniegts nepieciešamo dokumentu komplekts, kur citu starpā ir arī to preču un/vai pakalpojumu saraksts, kuriem pieprasīta preču zīmes reģistrācija.
Kāda nozīme ir preču un/vai pakalpojumu sarakstam strīda gadījumā?
Kā tas jau ir starp citu minēts iepriekš, preču un pakalpojumu saraksts ir jāsastāda ar visu rūpību arī tāpēc, ka strīda gadījumā tam tiks nepārprotami pievērsta īpaša uzmanība.
Ja divas preču zīmes ir līdzīgas līdz sajaukšanas pakāpei, pie kam pieteiktās klases ir identiskās – piemēram ja ir reģistrētas preču zīmes „Dēls” un „Dēli” attiecībā uz vienas un tās pašas 29.klases precēm, toties pirmā attiecībā uz ievārījumiem, bet otrā – uz gaļu – izvērtējot konflikta iespējamību, jāņem vērā cik līdzīgas ir pašas preces un vai tās ir iespējams „redzēt veikalos uz blakus plauktiem”. Iepriekšminētajā gadījumā, jāpatur prātā tas fakts, ka patērētājs nevarēs redzēt uz veikala blakus plauktiem ievārījumu un gaļu, respektīvi, maz ticams ir tas, ka patērētājs varēs sajaukt vai uztvert kā savstarpēji saistītu šo nepārprotami atšķirīgu produkciju. Tādējādi, konflikts starp minētajām zīmēm var arī nerasties. Citiem vārdiem, ja līdzīgas preču zīmes ir reģistrētas identiskajā klasē, bet attiecībā uz pilnīgi dažādām precēm, kuras patērētājs noteikti nevarēs sajaukt, nevar viennozīmīgi apgalvot, ka tiks atzīts, ka pastāv konflikts starp zīmēm un jaunākā zīme ir jāatzīst par spēkā neesošu.
Preču zīmes, kā tādas, pamatnozīme, kura starp citu ir iekļauta likumiskajā preču zīmes definīcijā un vairākkārt uzsvērta Eiropas Kopienas tiesas lēmumos, ir atšķirt viena uzņēmuma piedāvātas preces vai pakalpojumus no cita uzņēmuma piedāvātām precēm vai pakalpojumiem. Tādējādi, analizējot to, vai preces, attiecībā uz kurām preču zīmes ir reģistrētas ir uzskatāmās par līdzīgajām, jāvērtē tas, vai patērētājs varēs tās sajaukt vai uztvert kā savstarpēji saistītas un konsekventi tikt maldināts attiecībā uz preces piedāvātāju.
Vai preču un/vai pakalpojumu sarakstu var grozīt?
Ja komersants, reģistrējot savu preču zīmi attiecībā uz apģērbu, apavu ražošanu un mazumtirdzniecības pakalpojumiem, pēc tam izlemj, ka vairāk ar apavu ražošanu nenodarbosies un preču zīme attiecībā uz apaviem viņam nav vajadzīga, viņš var grozīt savas preču zīmes preču un pakalpojumu sarakstu.
Attiecībā uz iespējamiem grozījumiem jāuzsver, ka svītrot preces un pakalpojumus no pieteiktā preču un pakalpojumu sarakstā var jebkurā pieteikumā lietvedības stadijā. Savukārt, jāatzīmē arī tas, ka ir iespējams izdarīt tikai tādus grozījumus, kas būtiski nemaina reģistrācijai pieteikto preču zīmi un nepaplašina pieteikto preču un pakalpojumu sarakstu. Tātad svītrot preces un pakalpojumus no pieteiktā sarakstā var, bet iekļaut jaunās pozīcijas diemžēl nevar. Iepriekšminētais ir vēl viens no apsvērumiem kāpēc sastādot savas preču zīmes preču sarakstu nedrīkst to darīt pavirši.
Respektīvi, preču sarakstam ir jāveltī īpaša uzmanība: tam nedrīkst būt pārāk plašam, jo, pirmkārt, daudzos gadījumos tas nav vajadzīgs un, otrkārt, preču zīmes neizmantošanas dēļ attiecībā uz pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem, preču zīmes reģistrāciju var atzīt par spēkā neesošu. Šinī sakarā tomēr jāpiezīmē, ka dažos gadījumos ir ieteicams reģistrēt preču zīmi tieši attiecībā uz visām vai gandrīz visām preču un pakalpojumu klasēm, bet to nav ieteicams darīt bez profesionāla padoma, jo universāla risinājuma nav, katrs gadījums ir individuāls un tās ir attiecīgi individuāli jāvērtē.
Nobeigumā gribētos īpaši uzsvērt, ka lai varētu sastādīt preču un/vai pakalpojumu sarakstu, tādā veidā, kā būtu vislabāk tieši Jums un tieši Jūsu situācijā, ir ieteicams griezties pie profesionāla jurista. Tas ir izskaidrojams ar to, ka lai izvairītos no iespējamām problēmām, ir vitāli svarīgi labi pārzināt visas likumdošanas prasības šajā jomā, kā arī praksē visbiežāk sastopamās zemūdens klintis un visiedarbīgākos šo klinšu „apiešanas veidus”.
Tomēr attiecībā uz preču zīmes reģistrāciju daudzi maldīgi uzskata, ka reģistrējot preču zīmi, uzreiz tiek iegūtas tiesības aizliegt visiem pārējiem lietot šo preču zīmi, neatkarīgi no tā, attiecībā uz kādām precēm un/vai pakalpojumiem šī zīme ir reģistrēta. Šinī sakarā pirmām kārtām ir īpaši jāuzsver, ka preču zīme vienmēr tiek reģistrēta attiecībā uz noteiktām precēm un/vai noteiktiem pakalpojumiem. Respektīvi katrai reģistrētai preču zīmei ir noteikts preču un/vai pakalpojumu saraksts.
Kas tas ir un kā to sastādīt?
Preču zīmes preču un/vai pakalpojumu saraksts ir to preču un/vai pakalpojumu uzskaitījums, ko piedāvā vai plāno piedāvāt komersants. Tomēr tas nav vienkāršais pozīciju uzskaitījums, bet noteiktā veidā sistematizētais saraksts.
Preces un pakalpojumus preču zīmes reģistrācijas pieteikuma sarakstā grupē par klasēm atbilstoši Nīcas preču un pakalpojumu starptautiskai klasifikācijai. Preču zīme var būt reģistrēta attiecībā uz vienu vai vairākām precēm un/vai pakalpojumiem, kas var savukārt, tikt grupētas vienā vai vairākās preču un/vai pakalpojumu klasēs (turpmāk – preču klases). Pieteikto klašu skats ir ierobežots vienīgi ar klašu skaitu pašā Nīcas klasifikācijā (kas uz doto brīdī ir spēkā tās 8.redākcijā, kura ietver 43 klases).
Saskaņā ar Nīcas klasifikāciju attiecīgajās klasēs var klasificēt būtībā visas preces un pakalpojumus, ko ir pašlaik iespējams piedāvāt patērētājiem.
Kāpēc tas ir vajadzīgs?
Preču zīmes preču un/vai pakalpojumu saraksta sastādīšana ir likumā ietverta obligāta prasība, jo, kā tas jau ir minēts iepriekš, preču zīme vienmēr tiek reģistrēta attiecībā uz noteiktām precēm un/vai noteiktiem pakalpojumiem, nevis citādi.
Nepārprotami, pareizi un precīzi sastādīta preču un/vai pakalpojumu saraksta jēga vislabāk izpaužas konfliktu gadījumos, kad no preču saraksta dažkārt ir atkarīgs vai vēlākās līdzīgas preču zīmes reģistrācija ir atzīstama par spēkā neesošu vai ne.
Bieži tiek jautāts vai gadījumos, kad preces, attiecībā uz kurām zīme tiek lietota, ir pilnīgi atšķirīgas, bet pašas zīmes ir identiskās, vai tas var izraisīt konfliktu? Atbildot uz šo jautājumu jāatzīmē, ka ja komersantam „A” viņa preču zīme ir reģistrēta attiecībā uz apaviem, bet komersants „B” lieto līdzīgu zīmi attiecībā uz ķīmiskiem mēslojumiem, pieņemot, ka komersanta „A” zīme nav atzīta par tā saucamo plaši pazīstamo preču zīmi, aizliegt šādu lietošanu nav iespējams.
Par plašo pazīstamību ieminējos tādā sakarā, ka plaši pazīstamai zīmei tiek piešķirts cits aizsardzības apjoms, kas nepārprotami ir daudz plašāks nekā parastai preču zīmei. Plaši pazīstamās preču zīmes īpašnieka tiesības tiek uzsvērtas gan LR likumā „Par preču zīmēm un ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm”, gan arī Parīzes konvencijā par rūpnieciskā īpašuma aizsardzību. Šīs temats nepārprotami ir atsevišķa raksta vērts, tomēr var atzīmēt vienu no galvenajiem plaši pazīstamās preču zīmes īpašnieka ieguvumiem. Tas ir tas, ka plaši pazīstamās preču zīmes īpašnieks ir tiesīgs aizliegt identiskās vai līdzīgas zīmes lietošanu attiecībā uz jebkurām, pat pilnībā atšķirīgām precēm un/vai pakalpojumiem.
Atgriežoties pie preču saraksta, jāuzsver, ka pieteikuma datums preču zīmes reģistrācijas pieteikumam tiek piešķirts tikai tad, kad Patentu valdē ir iesniegts nepieciešamo dokumentu komplekts, kur citu starpā ir arī to preču un/vai pakalpojumu saraksts, kuriem pieprasīta preču zīmes reģistrācija.
Kāda nozīme ir preču un/vai pakalpojumu sarakstam strīda gadījumā?
Kā tas jau ir starp citu minēts iepriekš, preču un pakalpojumu saraksts ir jāsastāda ar visu rūpību arī tāpēc, ka strīda gadījumā tam tiks nepārprotami pievērsta īpaša uzmanība.
Ja divas preču zīmes ir līdzīgas līdz sajaukšanas pakāpei, pie kam pieteiktās klases ir identiskās – piemēram ja ir reģistrētas preču zīmes „Dēls” un „Dēli” attiecībā uz vienas un tās pašas 29.klases precēm, toties pirmā attiecībā uz ievārījumiem, bet otrā – uz gaļu – izvērtējot konflikta iespējamību, jāņem vērā cik līdzīgas ir pašas preces un vai tās ir iespējams „redzēt veikalos uz blakus plauktiem”. Iepriekšminētajā gadījumā, jāpatur prātā tas fakts, ka patērētājs nevarēs redzēt uz veikala blakus plauktiem ievārījumu un gaļu, respektīvi, maz ticams ir tas, ka patērētājs varēs sajaukt vai uztvert kā savstarpēji saistītu šo nepārprotami atšķirīgu produkciju. Tādējādi, konflikts starp minētajām zīmēm var arī nerasties. Citiem vārdiem, ja līdzīgas preču zīmes ir reģistrētas identiskajā klasē, bet attiecībā uz pilnīgi dažādām precēm, kuras patērētājs noteikti nevarēs sajaukt, nevar viennozīmīgi apgalvot, ka tiks atzīts, ka pastāv konflikts starp zīmēm un jaunākā zīme ir jāatzīst par spēkā neesošu.
Preču zīmes, kā tādas, pamatnozīme, kura starp citu ir iekļauta likumiskajā preču zīmes definīcijā un vairākkārt uzsvērta Eiropas Kopienas tiesas lēmumos, ir atšķirt viena uzņēmuma piedāvātas preces vai pakalpojumus no cita uzņēmuma piedāvātām precēm vai pakalpojumiem. Tādējādi, analizējot to, vai preces, attiecībā uz kurām preču zīmes ir reģistrētas ir uzskatāmās par līdzīgajām, jāvērtē tas, vai patērētājs varēs tās sajaukt vai uztvert kā savstarpēji saistītas un konsekventi tikt maldināts attiecībā uz preces piedāvātāju.
Vai preču un/vai pakalpojumu sarakstu var grozīt?
Ja komersants, reģistrējot savu preču zīmi attiecībā uz apģērbu, apavu ražošanu un mazumtirdzniecības pakalpojumiem, pēc tam izlemj, ka vairāk ar apavu ražošanu nenodarbosies un preču zīme attiecībā uz apaviem viņam nav vajadzīga, viņš var grozīt savas preču zīmes preču un pakalpojumu sarakstu.
Attiecībā uz iespējamiem grozījumiem jāuzsver, ka svītrot preces un pakalpojumus no pieteiktā preču un pakalpojumu sarakstā var jebkurā pieteikumā lietvedības stadijā. Savukārt, jāatzīmē arī tas, ka ir iespējams izdarīt tikai tādus grozījumus, kas būtiski nemaina reģistrācijai pieteikto preču zīmi un nepaplašina pieteikto preču un pakalpojumu sarakstu. Tātad svītrot preces un pakalpojumus no pieteiktā sarakstā var, bet iekļaut jaunās pozīcijas diemžēl nevar. Iepriekšminētais ir vēl viens no apsvērumiem kāpēc sastādot savas preču zīmes preču sarakstu nedrīkst to darīt pavirši.
Respektīvi, preču sarakstam ir jāveltī īpaša uzmanība: tam nedrīkst būt pārāk plašam, jo, pirmkārt, daudzos gadījumos tas nav vajadzīgs un, otrkārt, preču zīmes neizmantošanas dēļ attiecībā uz pieteiktajām precēm vai pakalpojumiem, preču zīmes reģistrāciju var atzīt par spēkā neesošu. Šinī sakarā tomēr jāpiezīmē, ka dažos gadījumos ir ieteicams reģistrēt preču zīmi tieši attiecībā uz visām vai gandrīz visām preču un pakalpojumu klasēm, bet to nav ieteicams darīt bez profesionāla padoma, jo universāla risinājuma nav, katrs gadījums ir individuāls un tās ir attiecīgi individuāli jāvērtē.
Nobeigumā gribētos īpaši uzsvērt, ka lai varētu sastādīt preču un/vai pakalpojumu sarakstu, tādā veidā, kā būtu vislabāk tieši Jums un tieši Jūsu situācijā, ir ieteicams griezties pie profesionāla jurista. Tas ir izskaidrojams ar to, ka lai izvairītos no iespējamām problēmām, ir vitāli svarīgi labi pārzināt visas likumdošanas prasības šajā jomā, kā arī praksē visbiežāk sastopamās zemūdens klintis un visiedarbīgākos šo klinšu „apiešanas veidus”.
Комментариев нет:
Отправить комментарий